Logo l@te
Logo URV
LET’S STEAM : An Educative Platform For Creativity And Participatory Using IOT Boards

LET’S STEAM : An Educative Platform For Creativity And Participatory Using IOT Boards

2019-1-FR01-KA201-062946

2019 - 2021

L’STEAM representa un canvi de paradigma de la filosofia de l’educació tradicional, basada en l’avaluació normalitzada, a un ideal modern que se centra en valorar el procés d’aprenentatge tant com els resultats. Es preveu que entre el 2017 i el 2027, els llocs de treball que requereixen competències i competències STEAM creixin un 13%. Per afrontar aquest repte, les escoles d’Europa han d’implementar estratègies i pedagogies STEAM per promoure iniciatives interdisciplinàries i innovadores dins de les aules. En el marc del moviment STEAM, van sorgir moltes plataformes i eines per a l’educació per ajudar els professors de secundària i secundària a desenvolupar nous continguts i noves habilitats per motivar els estudiants a ser més actors que els assistents. És el cas de les plataformes Scratch, MakeCode i CircuitPython. Aquesta tendència és avui dia visible a tots els països europeus i s’ha d’abordar a escala internacional. Per descomptat, des de la creació de les eines, s’han fet molts canvis i optimitzacions. Tanmateix, el seu potencial sovint no s’utilitza ni s’entén completament pels professors que necessiten adaptar el seu propi contingut pedagògic i les seves lliçons per utilitzar-los. Des d'aquest context, la majoria dels professors d'ensenyament secundari i secundari encara no estan prou motivats ni capacitats per endarrerir l'ús d'aquestes plataformes. Per tant, hi ha una necessitat urgent d’interessar els professors en aquestes formes d’educació per motivar-los a proporcionar nous continguts i a crear el millor mètode pedagògic.

Programa d'ajuts

O1. Proporcionar habilitats als professors per millorar l’enfocament STEM
O2. Promoure pedagogies actives i creatives
O3. Valorar els comportaments col·laboratius en els processos d’ensenyament-aprenentatge

Per respondre a aquests objectius ambiciosos, el projecte LETS STEAM implementarà una metodologia de diversos passos:

1) Comprendre les necessitats i les habilitats bàsiques dels professors en el marc de les capacitats de programació,

2) Reunir els requisits dels professors per enriquir les actuals plataformes de programació de codi obert amb funcionalitats precises i adaptades,

3) Crear un conjunt complet de mòduls d'aprenentatge dedicats a una solució innovadora de Formació del Professorat per millorar les habilitats d'aquest objectiu per convertir-se en col·laboradors de noves pedagogies,

4) Garantir la motivació dels estudiants i professors proposant alguns projectes creatius, transdisciplinaris i de col·laboració en l’àmbit de la ciència ciutadana.

LET’S STEAM té l’objectiu de pensar fora de caixa i trencar les barreres entre la programació, la creativitat i els articles científics. El potencial d’innovació del projecte es basa aleshores en l’enfocament pedagògic de la programació per a STEAM, trencant la dissociació entre subjectes propis com ara camps científics i camps d’art, per exemple, i, a més, aportant un nou valor a la programació. L’objectiu no és utilitzar la programació d’elements tecnològics com crear robots o fer algorisme, sinó donar a conèixer tot el seu potencial com a suport per comprendre conceptes concrets, mitjançant anàlisis de dades, per exemple, utilitzant sensors per a estudis físics, entenent el que s’estudia i fins i tot ser el font de les dades recopilades directament pels estudiants i reutilització d’aquestes dades en matemàtiques per fer estadístiques sobre temes socials diversos, aportant més motivació als joves mitjançant la sensació de contribuir amb els seus propis coneixements.